یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 19 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۲:۳۶

سنجش هوشمند عملیات شکاف‌زنی هیدرولیکی

ایران دریلینگ: شرکت «MicroSeismic» مخترع و توسعه دهنده بزرگتری سامانه نظارت از طریق میکرو-لرزه نگاری‌‌‌های سطحی، اخیرا موفق به ارائه سیستمی شده است که ‌‌می‌تواند بر اساس میکرو-لرزه نگاری‌‌‌های انجام شده، عملیات شکاف زنی را مدل کرده و میزان نفت تولیدی از آن را پیشبینی کند. به گزارش ایران دریلینگ این فناوری به طور دقیق نشان ‌‌می‌دهد که با توجه به خصوصیات سازند و نحوه انجام عملیات شکاف زنی، چه میزان بازدهی و تولید نفت افزایش ‌‌می‌یابد. این موضوع دید گسترده تری از چشم انداز عملیات شکاف زنی در اختیار کارفرمایان قرار ‌‌می‌دهد. به دلیل اینکه داده‌‌‌های دریافتی این سیستم لحظه به لحظه آپدیت ‌‌می‌شود، ‌‌می‌توان تغییرات تنش‌‌‌های موجود در سازند را در هر لحظه مشخص کرد. با توجه به داشتن تغییرات لحظه ای تنش‌‌‌های موجود در سازند و میزان نیروی اعمالی پمپ‌‌‌ها بر سیال تزریقی، به طور دقیق زمان و مدل شکستن سازند در عملیات شکاف زنی هیدرولیکی مشخص ‌‌می‌شود.

به طور خلاصه ترکیب داده‌‌‌های میکرو-لرزه نگاری و داده‌‌‌های پمپ تزریق سیال عملیات شکافزنی، ‌‌می‌توان: مدلی لحظه به لحظه از شکاف به وجود آمده ایجاد کرده و به طبع آن ابعاد و جهتگیری شکاف را بدست آورد. تغییرات به وجود آمده در تراوایی سازند تحریک شده به همراه شدت شکاف را در هر لحظه تعیین کرد و به طبع آن میزان حجم مخزن حاوی نفت را تخمین زد. تغییرات تنش‌‌‌های به وجود آمده در ابعاد مختلف سازند را در هر لحظه ثبت و بررسی کرد. نظارت در لحظه به وسیله میکرو-لرزه نگارها علاوه بر بهبود عملکرد نظارت بر عملیات تحریک چاه، باعث بهبود تصمیم گیری و افزایش سودآوری و بازدهی نفت شده اند. پیش از توسعه این فناوری، تنها موقعیت شکاف در چاه قبل از پایان عملیات شکاف زنی معلوم بود؛ حال آنکه با بهره گیری از این فناوری، جهت گیری و سایز شکاف به همراه میزان حجم تولید مازاد و حجم پروپانت مورد نیاز برای باز نگاه داشتن شکاف نیز قبل از عملیات تعیین ‌‌می‌گردد.



  کد خبر : 2223
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :